دلایل تفاوت قیمت میلگرد بستر در بازار

مهم‌ترین اختلاف قیمت میلگردهای بستر موجود در بازار، طول آن‌ها است. هرچه طول میلگردها بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر می‌رود. در وهله دوم، وزن Bed Joint Reinforcement است که موردتوجه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه وزن شاخه‌های میلگرد تحت تأثیر قطر و طول آن‌ها قرار دارد، قیمت محصول نیز با توجه به مشخصات آن متغیر است.


اختلاف قیمت محصولات همچنین می‌تواند به دلیل میزان تقاضای متفاوت آن‌ها باشد. همواره برخی انواع و سایزهای محصولات محبوبیت بالاتری دارند و با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. برای مثال، شاخه میلگرد بستر خرپایی به دلیل استحکام و دوام بیشتر، با تقاضای بیشتری در بازار مواجه است. بنابراین، قیمت آن نسبت به میلگرد بستر نردبانی مشابه بیشتر است. همچنین برند و استاندارد تولید آرماتورها با تأثیر بر کیفیت آن‌ها می‌تواند در اختلاف قیمت روز میلگردهای بستر دخیل باشد.

 

عوامل تأثیرگذار قیمت روزانه میلگرد بستر

قیمت روزانه میلگردهای بستر به عواملی مانند نرخ تورم، قیمت زنده دلار، هزینه مواد اولیه، میزان صادرات آرماتورها، قیمت سوخت و انرژی، میزان عرضه و تقاضا و... بستگی دارد. در سال‌های اخیر نوسانات نرخ ارز به یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت روزانه اجناس تبدیل شده است.

 با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه وارداتی و هزینه تولید افزایش می‌یابد و تمایل تولیدکنندگان به افزایش درآمد ارزی بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب، ممکن است حجم تولید یا میزان عرضه به بازارهای داخلی کاهش یافته و موجب گران شدن میلگرد بستر شود.

 

معمولاً افزایش و کاهش قیمت به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و نوسانات متعددی در نمودار قیمت به وجود می‌آورد. ازاین‌رو، با محاسبه اختلاف قیمت و رفتار نمودار قیمت به‌صورت روزانه، بسیاری از سیگنال‌های خریدوفروش را سریع تشخیص می‌دهند.