یک رژیم غذایی مناسب که بتواند ریسک حوادث قلبی و عروقی را ۳۰ درصد کاهش دهد باید: حاوی فیبر و ریزمغذی فراوان و چربیهای غیر اشباع، حاوی امگا ۳ در حد متوسط،  اسیدهای چرب اشباع و یا ترانس وقند و مواد نشاسته ای در حد کم باشد. مصرف میوه وسبزی فراوان حداقل ۳ بار در روز ۲۷ درصد ریسک حوادث قلبی را نسبت به مصرف یکبار در روز بیشتر کاهش می دهد. بعضی مطالعات نیز حداقل ۵ تا ۹ قسمت میوه و سبزی را در روز توصیه می کند. مصرف غلات کامل و فیبر با کاهش ریسک بیماری قلبی همراه است. غلات کامل حاوی فیبر و ویتامینهای ضروری و امگا ۳ و مواد معدنی هستند.

 مصرف حداقل سه بار در روز غلات کامل ریسک بیماریهای قلبی را ۲۷ درصد کاهش می دهد. مصرف رژیم های پر از قند و کربوهیدرات خطر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد. باعث افزایش سطح تری گلیسیرید خون پس از هر وعده غذایی می شود. مصرف حبوبات در بعضی از مطالعات باعث کاهش ریسک بیماریهای قلبی شده است. البته شواهد قطعی در رابطه با مصرف سویا اثبات نشده است علی رغم اینکه مصرف سویا سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

مقاله مرتبط:کاهش وزن در مردان

 البته راهکارهای عملی برای تغذیه در بیماران قلبی تدوین شده است که در قسمت های بعدی ارائه خواهد شد. آخرین راهکارهای تغذیه ای انجمن قلب امریکا برای بیماران قلب و عروق: این راهکارها در صورتی که در بیمار قلبی و عروقی رعایت شوند سبب بهبود وضعیت کلی سلامت و کاهش پیشرفت و عوارض بیماری می شود.

درجمعیت عمومی نیز به عنوان تغذیه سالم برای داشتن قلب سالم توصیه می شوند. مقدار فراوانی میوه و سبزی بخورید روزانه ۵-۳ وعده تا ۹-۸ وعده وحتی بیشتر از همه انواع سبزی ومیوه ها استفاده کنید. به جز نارگیل که حاوی چربی های مضری است، زیتون و آووکادو چربی محسوب می شوند. سبزیجات نشاسته دار مثل سیب زمینی جزو غلات هستند. مقدار کافی از حبوبات و غلات حدود ۶ وعده در روز از غلات ترجیحا نان تهیه شده از غلات کامل، ماکارونی و برنج در رژیم غذایی باشد. رژیم قلب سالم باید شامل محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی،ماهی، نخود فرنگی و لوبیا، مرغ بدون پوست و گوشت لخم باشد.

 روزانه حداقل ۵-۳ وعده لبنیات کم چرب (۱/۲-۱درصد) یا بدون چربی و هفته ای دوبار ماهی روزانه حد اکثر ۱۷۰گرم گوشت لخم پخته باشد. در رژیم غذایی خود از روغن و چربی به اندازه حداکثر ۲گرم چربی های غیر اشباع و غیر ترانس مثل روغن های مایع و مارگارین، روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید. مصرف استک ها،نوشیدنی ها یا شیرین جات دارای کالری بالا را محدود کنید. حذف یا مصرف کم نمک در رژیم غذایی: مصرف الکل را حذف کنید.

 هرگز استفاده از الکل برای پیشگیری از بیماریهای قلبی توصیه نمی شود. چربی اشباع یا چربی های ترانس مثل محصولات لبنی پر چرب،گوشت پر چرب، روغن های مناطق گرمسیری مخصوصا روغن های گیاهی هیدروژنه را از رژیم خود حذف کنید. برای داشتن آمادگی جسمانی و سوزاندن کالری دریافتی ورزش کنید. حداقل ۳۰دقیقه در روز در اغلب روزهای هفته پیاده روی یا نرمش کنید. میزان ایده ال یک ساعت در روز است.